Čím krmit, aby kobylka nedostala koliku?

Přidejte téma Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků

M.P.

5.3.2016 21:03
M.P.

XXX.XXX.168.58

Ahoj vsem,

Mam kobylku plemene hucul, ktera je ve dne v noci venku, a chtela bych ji davat nejaky prikrm nez jen seno. Bohuzel se bojim, aby nedostala koliku, protoze preci jen je ted jen na sene.

Ted ji obcas udelam kyblik, kde dam po dne nakrajeny jablka, mrkve a tvrdy chleba, coz ji nijak neuskodi.

Chtela bych ji obcas udelat zmenu, ale nemohu ji videt kazdy den, takze by to nebylo pravidelny.

Cim je vhodne takoveho kone prikrmit?

5.3.2016 22:09
sisi58

XXX.XXX.191.1

Ničím.
Takzvaná rustikální plemena... hucul, fjord, hafling, všechny plemena poníků, polský konik, atd., atp. se nepřikrmují.
Stačí jim slušné seno, voda, solný liz.
Jako pamlsky KOUSEK jablka, chleba a mrkve.
ALE NE PO KÝBLECH !
Z toho nedostane koliku, ale schvátí se !
Tito koně jsou velmi dobře krmitelní. Z nadměrného množství krmení hrozí schvácení !
Z nárazového přikrmování hrozí schvácení !
Z dlouhého pasení na čerstvé jarní trávě hrozí schvácení !

Nic nepřidávat !
Jak máte jednou schváceného koně, už se až do jeho smrti budete bát, kdy se to zase zopakuje. Pro koně je to VELMI bolestivé, pro majitele velmi drahá záležitost.
Prevence je lepší.
Prosím čtěte:
http://www.laminitis.cz/.

M.P.

5.3.2016 22:14
M.P.

XXX.XXX.168.58

Nepsala jsem po kyblech, pouze na dne kyblu, jedna se o 2 jablka a 2 mrkve rozhrajene...ma to za odmenu po treningu... Jde o to, ze kobylka po zime velmi zhubla, protoze seno, ktere zere tak nema nejspis dostatek vitaminu, ktere by melo mit...

5.3.2016 22:28
sisi58

XXX.XXX.191.1

Z vitamínů kůň neztloustne.
Pokud kobči nelezou žebra, buďte ráda, že není tlustá. Na jaře vše rychle dožene.
Pokud jsou koně v režimu 24/7 v zimě, měli by mít stále přístup k senu.
Takže balík v ohradě.
Pokud kobylka seno má nonstop a přesto velmi zhubla, volejte veterináře.
Hucul se stálým přístupem k senu, nehubne.
Co ostatní koně ve výběhu, taky zhubli?

M.P.

5.3.2016 22:34
M.P.

XXX.XXX.168.58

Bohuzel je cele stado hubene, mam podezreni, ze ma v sobe nejake parazity, protoze je i takova cela nesva... Bohuzel kvalita sena neni prizniva a vim o tom... Zajima me spise, jake vitaminy a s cim ji to davat, nemyslim tim hned oves.. Dobre vim, jak jsou na oves tyto plemena nacchylna... Ted ji chci co nejdrive nechat odcervit a pokud by to nepomohlo, tak i nechat odebrat krve... Bohuzel ma celkem videt zebra, proto je to velky problem... A celkove pres zimu zhubla.

5.3.2016 22:49
sisi58

XXX.XXX.191.1

Odčervení se na jaře dělá automaticky.
Jak to máte s tím senem? Mají ho dost?
Se sestavením KD- krmné dávky, nepomůžu.
Můj fjord dostává seno dle chuti a kobyla( na obrázku) má KD pro jezdeckého koně, což není nic pro hucula.
Zkuste pohledat ve starších diskuzích.

M.P.

5.3.2016 22:53
M.P.

XXX.XXX.168.58

Seno je ve vybehu neomezene, ale je v horsim stavu, proste sou to baliky, ktere lezi venku na zemi a z poloviny jsou mokre...

6.3.2016 07:30
sisi58

XXX.XXX.191.1

Mokré nevadí, vadí plesnivé. Jsou plesnivé? Nesmí být, z plesnivého sena mohou být po čase koně dušní.
Začnou mít totiž alergii na plíseň v seně, a to je problém. Vzhledem k tomu, že půl roku žerou seno.
Nebyly by nějaké FOTKY? Určitě jste se s kobylkou fotila, a mobil taky máte
A co na výživový stav koní říká ustajovatel/ka ? Dělá s tím něco?
Platíte za ustájení? Potom požadujte lepší krmení
Mě koně vždycky přes zimu přiberou, právě kvůli tomu, že žerou pořád. A to jsme na horách, kde není moc teplo ani v létě.
A letos byla zima až od Silvestra. To mi přijde divné, že koníci se senem stihli za cca 2 měsíce zhubnout.

Uživatel s deaktivovaným účtem

6.3.2016 09:31
Uživatel s deaktivovaným účtem

Koliku dostane spíš z mizerného sena a nárazových změn krmné dávky nebo z masivního začervení nebo příliš razatního odčervení a náhlého uvolnění velkého množství parazitů do lumina střeva/ + jejich toxiny/.

"Občas kyblík" s úmyslem dodat tolik kcal, aby kobyla začla přibývat na váze, vidím jako málo reálné/nemůžete jí dát 3x týdně dost, to by bylo jako nárazová dávka rizikové, střevní bakterie jsou zvyklé trávit nějakou stravu a na jinou se musí přizpůsobovat zvolna/.

Nesouhlasím s tvrzením, že primitivní plemena se nepřikrmují.
Mohu se vyjádřit konkrétně ke fjordům, za posledních 10 let jsme jich drželi 5/nyní 2/, účastníme se svodů a výkonostních zkoušek, manžel jezdí čipovat pro NL PK, jezdí jako tlumočník s komisaři z NL po svodech zde, byli jsme u vrchního komisaře a na svodech v NL, dlouhodobě v čase jich vidím na desítky, ty samé- v kotlince komisaři minimálně 2x hodnotili u chovatelů nedostatečné krmení / a to nebyli jen na seně/. Navíc nejde jen o kondiční stupnici a váhu, že.

U primitivních plemen je třeba vědět, že je tam častější výskyt IR- poruchy metabolismu cukrů, která má souvislost se zmíněným schvácením.Pak musím odhadnout, jestli moje zvíře IR je, nebo není/ predilekce ukládání tuku, reakce váhy a těch tukových depozit na snížení KD, méně podstatná je inzulinémie v krvi/. A krmit s ohledem na to, to je vše.Cukry jsou "rychlé"- ty omezit co nejvíc, takže ne jablka a chleba/pšeničnou mouku proč?/, mrkev je ok- tu kobyle klidně noste. Ani pomalých cukrů nemůže irka mnoho-takže nikoli jádro, ale stravitelnou vlákninu nebo tuk jako zdroj kcal.

My máme nyní jednu "irku" a jednu bez IR- ta irka dostává přídělově dle váhy a stavu porostu na pastvině slámoseno několikrát denně a zpomalovačem, k tomu trochu vařeného lněného, Gemuse-Kreuter-MIneralien granule do hrsti řízků s vojtěškou rozmočených, samotné je nechtěla. Ta bez IR dostává větší porci rašeliny z řízků a vojtěšky, SeniorConditionMIx bez melasy od Spillers, semínko a mierálku stejně.

Moc mě nenapadá, jak může zadavatelka zvýšit kcal bez rizika, když jde ke koní nikoli každý den- určitě by nevadily nemelasované řízky/stravitelná vláknina, ale problém bude s přípravou /, vojtěška/ pokud má zvíře v pořádku ledviny a pokud ji bude žrát/, postupně přidávaný řepkový olej /od náprstku po panáka, ale to se musí dávat "do něčeho"/, nemám zkušneosti s konopnými otrubami/tuk/ ani s esojovými produkty/bílkovina, tuk/.
Určitě by šlo bez izika přisypat senné granule/ dělá je třeba jamenská/, ale moc od nich stran kcal čekat nelze.
Možná bych použila muesli na bezjaderné bazi/ s malým množstvím jádra/, je to nejjednodušší-Novaequi, Herba, pokud nevadí peníze, tak Hippolyt-LuzerneMix nebo Equigard/pro irky/, je toho víc a najde se u každé firmy.
Každopádně cokoli nového zavádět pomalu, postupně, hlídat maximální doporučené jednorázové dávky a dát raději méně, už jde tráva, hucul to dotáhne, stran kcal.
Stran vitaminů a minerálů podle mého doplněk potřebuje, nejlépe celoročně.

A aby to všechno mělo smysl, tak
1. si udělejte koprologii a podle toho si udělejte odčervovací plán/ nesouhlasím s tím, že se na jaře automaticky dělá odčervení- tedy možná někde se automaticky dělá, ale smysl to mít nemusí žádný/. Odčervení se dělá, když je třeba, pro konkrétní zvíře a současně pro zdravotní stav stáda a jeho životního prostoru - ne víc, ne méně.Záleží na mnoha věcech, jestli jsou koně na stejném pozemku nebo rotují, s jakými zvířaty, jak často, jestli s epozeky bírají, jaký byl předchozí odčervovací program atd- my konkrétně na naše podmínky/ uzavřená skupina, žádná hříbata ani březule, stále stejné, ale denně čistě sbírané plochy a průběžně koprologie/ jsme odčervovali v listopadu moxidectinem jednu ze dvou pro hraniční nález malých strongylů, v lednu obě praziquantel-noromectin na tasemnice a te´d nebudeme odčervovat automaticky a možná vůbec ne, protože si pošleme koprologii- sediment i EPG- a řídit s ebudeme podle výsledků.
Udělejte a dělejte koprologii, udělejte si odčervovací plán-naučte se to, pokud máte svého koně, péče o jeho zdraví k vlastnictví patří.
http://www.equichannel.cz/pastviny-a-parazite
+ články související, pod tím z odkazu

2. snažte se vší silou zajistit vhodné objemové krmivo/kvalitní seno a podmínky, aby ho kůň mohl v klidu žrát/

3. nechte koni prohlédnout zuby

4.nebo si plaťte krmiváře a veta se zaměřením na parazitologii, doporučuji ing Mechovou a MVDr Válkovou.

6.3.2016 10:24
katkaa1

XXX.XXX.91.43

M.P. napsal(a):
Bohuzel je cele stado hubene, mam podezreni, ze ma v sobe nejake parazity, protoze je i takova cela nesva... Bohuzel kvalita sena neni prizniva a vim o tom... Zajima me spise, jake vitaminy a s cim ji to davat, nemyslim tim hned oves.. Dobre vim, jak jsou na oves tyto plemena nacchylna... Ted ji chci co nejdrive nechat odcervit a pokud by to nepomohlo, tak i nechat odebrat krve... Bohuzel ma celkem videt zebra, proto je to velky problem... A celkove pres zimu zhubla.

Tak v prvom rade treba poriešiť to seno, neverím, že seno z polovice mokré a položené na zemi by nebolo plesnivé. A to je zadelávanie si na koliku nie 2 mrkvy a 2 jablká..
A odčerviť treba celé stádo nie len ju inak je to zbytočné.

6.3.2016 10:47
sisi58

XXX.XXX.191.1

Pro žofré.
To, co píšete, je veskrze pravda. Ovšem obávám se, že to zadavatelka nestráví.
Sleduji Vaše popisy krmení, co mám "fjorda" a i mě se to semo tamo zdá složité.
Spíš jsem to brala tak, že pokud napíšu, že rustikální koníci maj mít seno(slušné) vodu a sůl, nic tím nezkazím. Určitě jsou vyjímky, co potvrzují pravidlo.
Ale zadavatelčin kůň to není.
Tam je chyba v managementu, nikoli v konkrétní kobyle.Podle M.P. tam tak vypadaj všichni koně. Pokud tam upraví přístup, nabere kobča určitě bez příkrmu.
Nemůže přikrmovat pravidelně a nárazově to nemá význam, spíše uškodí.

Ale tohle tu nevyřešíme, to musí ona přímo u ustajovatele a nebo počkat do jara.
Pokud není kobylka přímo vychrtlá, neměla by nějaká ztráta váhy uškodit. Obzvlášť u huculky.

M.P.

6.3.2016 18:47
M.P.

XXX.XXX.168.58

Jelikoz to v teto staji, co mam kobylku neni mozne s jinym senem ani s kazdodenim krmenim, tak se poohlizim po jine staji... Seno je nejenom plnesnive, ale obcas je v tom i hnuj, radeji neresit, proste si dam kobylku jinam a usetrim si tim spoutu problemu... Bohuzel kobylka dost zhubla za posledni meaic, takze velky problem... Uz jsem domluvena na obcasnem krmeni, az bude v nove staji, aby kobylka nemela do budoucna dalsi problemy...

6.3.2016 19:06
koně

XXX.XXX.205.252

To je dobře, že kobylku stěhujete.Držím palce, aby v nové stáji bylo lépe.
Občasné krmení, obávám se, nic neřeší.
Koně mají žrát pravidelně a v malých dávkách.Ideál je třikrát denně.Ale to by většina lidí dneska stejně časově nezvládala.
Tak alespoň jednou za den by měla dostat svou dávku, ať už zvolíte nějaké plevy, řízky, šrot, granule, prostě jádro.
A samozřejmě nepřetržitý přístup k senu.

Uživatel s deaktivovaným účtem

6.3.2016 20:37
Uživatel s deaktivovaným účtem

sisi58 napsal(a):
Pro žofré.
To, co píšete, je veskrze pravda. Ovšem obávám se, že to zadavatelka nestráví.
Sleduji Vaše popisy krmení, co mám "fjorda" a i mě se to semo tamo zdá složité.
Spíš jsem to brala tak, že pokud napíšu, že rustikální koníci maj mít seno(slušné) vodu a sůl, nic tím nezkazím. Určitě jsou vyjímky, co potvrzují pravidlo.
Ale zadavatelčin kůň to není.
Tam je chyba v managementu, nikoli v konkrétní kobyle.Podle M.P. tam tak vypadaj všichni koně. Pokud tam upraví přístup, nabere kobča určitě bez příkrmu.
Nemůže přikrmovat pravidelně a nárazově to nemá význam, spíše uškodí.

Ale tohle tu nevyřešíme, to musí ona přímo u ustajovatele a nebo počkat do jara.
Pokud není kobylka přímo vychrtlá, neměla by nějaká ztráta váhy uškodit. Obzvlášť u huculky.

Moc složité...může být.
Podoteky:
-jak moc lze jevy a jejich příčiny zjednodušovat, aby nová interpretace nebyla už nepravdivá a zavádějící? Má většina jevů okolního světa jednoduché příčiny a jednoduchá řešení-no, někdy v hospodě to tak vypadá, tam taky rozumím politice i fotbalu smajlík?Abychom si z toho světa nedělali vědomě leporelo pro předškoláky a pančitelka nám vysvětlí...ale taky ne absolutně relativní akademii, jistě.

- pokud se častěji pouštím do textů nebo činností malinko "nad" mé možnosti, pokud vytrvám, učím se. Pokud si trvale vybírám "pod" nebo rychle vzdávám, krním.

-pokud si pořídím živé zvíře, život si komplikuji, dobrovolně. Pokud si pořídím zvíře nestandardní/ nemocné, specifické v nárocích, /, komplikuji si ho víc. Ne nutně, zaplatit si odborníka je celkem jednoduché, krmiváře a parazitologa jsem uvedla, já si taky platím finančního poradce, právníka nebo ajťáka, když mě ten obor neba a chci rychle výsledek..

-VŠICHI koně přece mají mít vodu, seno a sůl, nejen rustikálové, adlibitním senem u rustikála zkazit mohu/to ale není tenhle případ/. Abychom nemíchali jablka s hruškami, u té výživy se můžeme bavit o dvou věcech: 1.dostatek kcal 2. dostatek vitaminů a stopových prvků
1. nějaké tipy jsem zkoušela vymyslet v prvním příspěvku, na ty kcal i na možný nárazový přísun, aby to neuškodilo a možná trochu pomohlo, pokud tč nelze ihned dát zvíře do lepších podmínek a ty si hlídat/ i na to je třeba něco vědět/
2. minerálka nárazově neudělá vůbec nic špatně, jen bude pomáhat pomaleji

Netová diskuze není nikdy řešení, je to hromádka nezaručených informací a upozornění, kam ůze zaměřit vlastní úsilí a práci, což jediné k nějakému řešení vést může..

Nemusím mít pravdu a názor prezentuji, aby jich bylo víc, na výběrsmajlík
-.

M.P.

6.3.2016 21:05
M.P.

XXX.XXX.168.58

Pujde do staje, kde nebude problem i krmwni 3x denne smajlík

6.3.2016 21:08
sisi58

XXX.XXX.191.1

Ale ano, pravda tu je.
Respektuji i názor druhých, však píšu, že čtu.
Je tu ale něco, co změnit moc nejde.
Jsou lidé, kteří chápou i složité a pak lidé, kteří jsou schopni pochopit totéž ovšem musí se jim to vysvětlit jinak.
Vidíte, neříkám, že jsou lidé blbí, jen je fuška, jim vysvětlit něco složitého.
Máte svůj specifický písemný projev. Nevím, jak mluvíte, ještě jsme se nepotkaly.
Občas mám problém Vám hned napoprvé rozumět, neříkám, že jsem nějaký chytrolín, ale něco mám načteno, pár vlastních zkušeností, v televizi je ledacos zajímavého, ale opravdu mi dáváte zabrat.
Pracuji v supermarketu, zaměstnanci jsou tam takoví, jací jsou, pokud chci, aby mě i ti méně chápaví pochopili, musím jim to vysvětlit srozumitelně. Jednoduše.
Jinak mi to odkývají, myslí si něco o přemoudřelých blbkách a nic z nich nedostanu.
Ve chvíli, kdy začnu být moc složitá, zeskelnatějí jim oči a přestanou vnímat.
A mohu začít znovu.
Takže informace ano, ale podle stupně vzdělání, zkušeností a chuti se nechat poučit.
Takto to vidím já.

6.3.2016 21:09
sisi58

XXX.XXX.191.1

M.P. napsal(a):
Pujde do staje, kde nebude problem i krmwni 3x denne smajlík

Hurá, přeji vám oběma jen to nejlepší!

Přidejte reakci

Přidat smajlík